Sotapornoa ja paljon vaikuttavia koneita

Katsoessani tänään Suomessa ensi-iltaan tulevaa Midwayta yritin kovasti keksiä jotain perusteita sille, miksi tämäkin leffa piti tehdä.

Midway kuvaa toista maailmansotaa Tyynellä valtamerellä ja erityisesti Midwayn taistelua, jossa amerikkalaiset saivat merkittävän voiton. Elokuva painottaa voimakkaasti sitä, kuinka Midwayn taistelu ratkaisi koko sodan. Siitä voi perustellusti olla montaa mieltä, mutta sitä ei käy kiistäminen, etteikö se tosiaan olisi antanut herkullisia aineksia kunnon sotaspektaakkelille.

Tätä alleviivaa sekin, että leffaan on sisällytetty myös tunnettua The Battle of Midway -dokkariaan (1942) kuvatessaan haavoittunut ohjaaja John Ford.

Syitä tähän elokuvaan

Ilmeinen syy on tietysti raha. Isänmaallinen sotaspektaakkeli tekee kauppansa ja Saving Private Ryanin (1998) tuotua jo aikanaan hiukan uudenlaista, brutaalimpaa ja realistisuutta tavoittelevaa tyyliä sotaleffaan aukeni yhtäkkiä näkymä valtavaan listaan erilaisia sotatantereita, taisteluita ja historiallisia käännekohtia, joista voisi tehdä leffan. Ja niitähän on riittänyt niin leffoja kuin sarjojenkin aineksiksi.

Toinen syy on Kiina, joka on Hollywood-tuotannoille yhä keskeisempi markkina-alue. Tuotantoyhtiöt ovatkin nopeasti oppineet huomioimaan pehmeää valtaa hamuavan Kiinan tarpeet tuotannoissa. Midway tuo näyttävästi esiin kiinalaisten kokemia kärsimyksiä japanilaisten miehittäjien käsissä. On myös jopa hiukan yllättävää, kuinka amerikkalaisten käsiä ei elokuvassa pestä puhtaaksi kiinalaisten verestä vaan monimutkaiset syiden ja seurausten suhteet jätetään setvimättä.

Kolmanneksi: amerikkalaisyleisölle Midway on tietysti myös lodullinen leffa. Kerrankin sota, johon amerikkalaiset vasten tahtoaan pakotettiin tylyllä yllätyshyökkäyksellä Pearl Harbouriin ja jossa amerikkaliset sotilaat on helppo esittää uljaina sankareina.

Muitakin syitä on. Sota- ja väkivaltaporno kiinnostaa ja nykyteknologialla siitä voi tehdä osaavissa käsissä todella näyttävää.

Astetta kunnianhimoisempi dramaturgia

Leffan hidas valmistelu kohti suurta ryminää tuo leffaan kiinnostavuutta aikana, jolloin tyypillisempi tapa on aloittaa ryminällä ja jatkaa sitä tauotta koko leffan keston. Midwayn kunnianhimoisempi dramaturgia johtaa toisaalta myös siihen, että monia asioita juostaan läpi kovin ohimennen.

Näyttelijäntyö on sillä tavoin peruslaadukasta, että se ei herätä huomiota suuntaan tai toiseen. Henkilögalleriasta löytyvät useimmat sotagenren arkkityypit sankaritöihin nousevasta nörtistä, koskelamaisesta johtajasta, uhkarohkeasta ja taidokkaasta lentäjä-ässästä aina siihen tyyppiin, joka on kauhuissaan ja meinaa karata, mutta voittaakin viime hetkellä pelkonsa ja liittyy taisteluun.

Niin tyhjänpäiväinen kuin elokuva lopulta onkin, niin kakistelematta sen katsoi.

Ensi-ilta: 08.11.2019
Ikäraja: 12
Pituus: 138 min.
Ohjaus: Roland Emmerich
Käsikirjoitus: Wes Tooke
Rooleissa: Woody Harrelson, Ed Skrein, Patrick Wilson, Mandy Moore, Dennis Quaid, Luke Evans, Aaron Eckhart, Alexander Ludwig, Darren Criss